mandag 3. januar 2011

Oppgaver i Norsk

Tradisjonalisme er skapt på bakgrunn av den franske Rene Guenons tanker og meninger. Det er uansett en tidløs form. De avviser at også at verden beveger seg opp- og fremover. Mot dette avviket fremsetter Perennialistene en evig visdom som har guddommelig opphav, en ”Opprinnelig Tradisjon”, som er formidlet fra menneskehetens opprinnelse og delvis gjenreist av hver grunnlegger av en ny religion.
For Guénon og hans støttespillere har ikke tradisjon en menneskelig opprinnelse og blir i stedet tillagt som prinsipper åpenbart fra Himmelen og binder mennesket til sitt guddommelige opphav.


Modernisme er en mengde kulturelle bevegelser med opphav i de store endringene som fant sted i vesten mot slutten av 1800-tallet og tidlig 1900-tallet. Det var en rekke svært radikale bevegelser innenfor kunst, arkitektur, musikk, litteratur og kunsthåndtverk som vokste frem i denne bevegelsen.Modernistisk tankegang legger vekt på menneskets evne til å skape, forbedre og forandre sine omgivelser, ved hjelp av vitenskap, teknologi eller eksperimentering. Modernismen gikk inn for å undersøke alle sider av tilværelsen på nytt, fra handel til filosofi, med det formål å finne ut hva som «bremset» fremgangen for slik å kunne finne nye og mer progressive måter å oppnå de samme tingene på.


Friedrich Nietzsche ble født i 1844 og var en Tysk filosof. Han var lektor i klassisk filosofi ved et underversitet i Basel. Han skrev svært mange revlusjonerende og nyskapende verk, som blant annet omhandlet aforismer. Han angrep Gud, sannhet, moral og demokratiet, noe han mente var bare tull og ikke hadde noe i den nåværende verdenen og gjøre. Dette var bare vås som første til blant annet krig og problemer mellom mennesker. Hans mest kjente sitat er "Gud er død", den finner du i "Slik talte Zarathustra". Den er kanskje en av de oftest diskuterte fraser i litteraturen fra 1800-tallet.

Nyrealismen er den epoken som dominerte tidlig på 1900-tallet i Norge. Samfunnsproblemene ble igjen tatt opp på dagsordenen, grunnen er at vi fikk et industrielt gjennombrudd. Vi får også økonomisk vekst, folk flytter inn til byen og vi får en økende arbeiderklasse. Forfatterne skildrer livet til arbeiderne, og de blir mer opptatt av moralske problemer til medmennesker og deres situasjoner. Særlig møter vi nyrealismen i romanen som igjen blir den dominerende sjangeren.Mellom 1900 og 1910 ble en hel generasjon av diktere borte. Sigbjørn Obstfelder døde i 1900, deretter Amalie Skram i 1905, året etter stod Henrik Ibsen og Alexander Kielland for tur, i 1908 fulgte Jonas Lie og den siste av «de fire store» som døde var Bjørnstjerne Bjørnson. Etter Bjørnsons død ble Knut Hamsun en sosial og folkelig dikter og begynte å se nærmere på de konfliktene som oppstod i sammenstøtet mellom gammelt og nytt, mellom nyromantikk og nyrealisme.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar